TEST Dacia Logan MCV robotizată

 In Kruiser, Stiri

O Dacia fără pedală de ambreiaj, care te face să uiţi că maşina are şi un schimbător de viteză, părea, în urmă cu câţiva ani, o utopie. Ei bine, începând din această vară, în gama producătorului de la Mioveni există aşa-numita cutie „robotizată“, graţie căreia confortul şoferului creşte simţitor.

Am utilizat noua gamă Dacia dotată cu Easy-R mai întâi pe şoselele din jurul Bucureştiului, la invitaţia producătorului. Cum testul ni s-a părut prea scurt şi traseul deloc ofertant pentru a sesiza cu exactitate ce modificări aduce noua cutie robotizată în comportamentul maşinii, am decis ca, înainte de a ne da cu părerea, să refacem testul de-a lungul a mai bine de 800 de kilometri, urmând un traseu care să includă zone urbane aglomerate, porţiuni de autostradă şi şosele virajate de munte. Asta pentru că experienţele anterioare cu maşini dotate cu cutii asemătoare, precum cele ale grupului PSA Peugeot-Citroen, ne-au pus la grea încercare nervii şi îndemânarea.

Încă de la început trebuie să lămurim o temă intens discutată de cei mai puţin tehnici. Deşi maşina nu are pedală de ambreiaj, o cutie „robotizată“, precum Easy-R, nu este o cutie automată. Este, dacă vreţi, un hibrid între una manuală şi una automată. Vorbim despre o soluţie mai ieftină – în cazul Dacia asistăm la o surpriză plăcută pentru că preţul este cu doar 500 de euro mai mare decât al unei cutii manuale – şi mai puţin complicată, care are, desigur, dezavantajele sale. Cel mai uşor de sesizat dintre acestea este schimbarea târzie a treptelor fapt ce dă de multe ori şoferului senzaţia că maşina frânează exact atunci când apeşi mai tare pedala de acceleraţie.

Din nefericire, orice vehicul dotat cu cutie robotizată necesită, din cauza menţionată, o perioadă destul de lungă de adaptare. În oraş, la viteze reduse, acest dezavantaj este sesizabil, însă nu creează mari probleme. Nici pe autostradă, acolo unde ultima treaptă de viteză rămâne cuplată pe distanţe lungi, nu deranjează. În schimb, depăşirile repetate, mai ales cele făcute în pantă – des regăsite pe drumurile de munte atunci când întâneşti un vehicul care înaintează cu greu – sunt o adevărată încercare. Dacă nu te-ai obişnuit cu modul de funcţionare al ansamblului motor – cutie robotizată ai toate şansele să te trezeşti cu pedala la podea, în paralel cu maşina pe care vrei să o depăşeşti, iar vehiculul să dea semne că nu vrea să accelereze. În aceste cazuri este mai degrabă indicat să gestionezi cu grijă impulsurile date pedalei de acceleraţie sau, mai simplu, să foloseşti modul manual al cutiei. Chiar şi în acest ultim caz, schimbările treptelor par mult prea lente,

Pentru că am ales intenţionat pentru test cel mai greu vehicul Dacia dotat cu Easy-R, break-ul MCV, am trăit intens fiecare depăşire făcută în zona de urcare a Transalpinei şi chiar pe şoseaua cu linii drepte urmate brusc de viraje dintre Sibiu şi Braşov. Mai întâi, confortul fizic a fost complet anulat de disconfortul psihic atunci când, în depăşire fiind, vedeai apropierea rapidă a unui vehicul venind din sens opus exact când cutia alegea să schimbe treptele anulând complet fuleul iniţial. În schimb, după câteva sute de kilometri şi un „curs intensiv“ de şofat o maşină cu transmisie robotizată, am început să înţelegem modul de funcţionare şi să ne relaxăm, încântaţi de ideea că nu mai e nevoie să schimbăm vitezele de fiecare dată când turaţia motorului sugerează asta. În plus, un alt element care transformă calvarul iniţial într-o adevărată încântare este consumul vehiculului. Computerul de bord al modelului testat – Dacia Logan MCV Prestige 1.5 dCi 90 CP Easy-R – ne-a surprins afişând un consum mixt de 4,8 l / 100 km. ȘI asta după parcuregerea a mai bine de 820 km. La sosire, acelaşi computer ne anunţa că mai putem parcuge cu motorina din rezervorul alimentat la plecare încă 300 km.

Fără îndoială că dotarea modelelor Dacia cu Easy-R este un mare pas înainte pentru producătorul autohton şi un avantaj pentru cei care cumpără un astfel de vehicul însă utilizarea necesită un timp mare de adaptare a şoferului la temperamentul neaşteptat al cutiei de viteze. Pentru cei care nu au condus niciodată o maşină cu cutie automată această Easy-R poate fi mulţumitoare, însă cine a utilizat un vehicul cu transmisie automată va remarca rapid inferioritatea sistemului robotizat sau „pilotat“ – cum îl numesc oficialii producătorului de la Mioveni.

 

 

Articole recente

Lasa comentariu

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Contact

Nu suntem disponibili pe moment. Puteti sa trimiteti un email si va vom contacta cat de repede posibil.

Nu poti citi? Schimba. captcha txt