Românii au ajuns să dea aceeaşi bani pe motorină ca cei mai bogaţi europeni. Benzina, mai ieftină

 In Stiri

Motorina din România s-a scumpit, în ultimul timp, mai mult decât cea din UE, astfel încât am ajuns ca, pentru acest carburant, să plătim la fel ca în cele mai dezvoltate ţări din UE.

Preţul mediu al motorinei, comercializată în staţiile din România a ajuns la nivelul celui din Zona Euro, care reuneşte ţările UE cu monedă unică, potrivit datelor din ultimul Oil Bulletin al Comisiei Europene. Astfel, în data de 12 septembrie, motorina din România costa 1,1 euro pe litru, cu toate taxele incluse, în timp ce motorina din Zona Euro costa în medie 1,12 euro. Practic, în ceea ce priveşte motorina, România este la nivelul celor mai dezvoltate ţări din Europa şi doar cu puţin mai ieftină decât media tuturor celor 28 de ţări din UE. Luând ţară cu ţară, putem observa că motorina românească este, de exemplu, mai scumpă decât în Spania, Luxemburg, Austria, Polonia ori Cehia.

Până recent, motorina din România era mai ieftină decât media UE 19. În ultimul timp însă, rebound-ul de preţ al ţiţeiului înspre niveluri de 46 -50 de dolari pe baril a avut efect şi pe piaţa locală a motorinei, mai mult decât pe alte pieţe din UE, care a ajuns astfel la acelaşi nivel cu cel al ţărilor dezvoltate. În acelaşi timp, trebuie precizat că veniturile medii din România sunt de circa 470 de euro iar venitul mediu al cetăţenilor din UE 19 este de peste 1.700 de euro.

În ceea ce priveşte benzina, lucrurile arată mai bine. Pe medie, România este mai ieftină cu aproape 15% decât UE 19 şi cu puţin peste 10% decât UE 28. Benzina românească costă 1,098 euro pe litru, în timp ce media europeană urcă la 1,30 euro pe litru. Carburant mai ieftin decât cel vândut în România este doar în Polonia, Bulgaria, Cehia, Ungaria şi în ţările baltice.

Ce plăteşti când alimentezi la pompă

Preţul benzinei şi motorinei comercializate în România conţin, în procent de 55 – 58% taxe şi accize colectate de stat. Printre acestea, se numără TVA, acciză, supracciză şi taxa pe stâlp. Celelalte procente reprezintă costul mărfii achiziţionate – ţiţei, componenta curs de schimb leu/dolar, costurile de logistică şi marja companiei de distribuţie. Practic, peste jumătate din preţul unui litru de carburant reprezintă partea cuvenită statului, care încasează taxele sale ca procent de vânzări, la un curs fix, stabilit în buget, de 4,7 lei/ euro.

Procentul de taxe în preţul final depăşea 60% până anul trecut, când TVA era de 24%. Astfel se explică că modificarea preţului la barilul de ţiţei nu antrenează o ajustare în consecinţă a preţului carburanţilor. O scumpire, din ianuarie şi până în prezent, a barilului cu 85% a antrenat doar o ajustare de 11% – 15% la benzină şi 20 -25% la motorină(funcţie de staţie), pentru că petrolul contează în proporţie de doar 40 – 45% la pompă şi, în plus, preţul final se ponderează şi cu nivelul de curs de schimb leu/dolar.

Articole recente

Lasa comentariu

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Contact

Nu suntem disponibili pe moment. Puteti sa trimiteti un email si va vom contacta cat de repede posibil.

Nu poti citi? Schimba. captcha txt
Serviciile de rent a car sunt tot mai cautate in Romania